Tuesday, May 1, 2012

Apa itu jodoh? hehe


hehe sekadar share daripada blog kawan...perkongsian agak menarik minat saya...so juz shared :)
jemputlah membaca ya :)


Pernah dengar orang kata “Kalau ada jodoh, tak ke mana”, “tak ada jodoh”, “jodoh tak panjang” dan sebagainya? Sejauh mana kita faham apa itu jodoh? Dulu aku selalu guna salah satu ayat tu. Tapi mungkin dulu aku tak berapa paham secara mendalam maksud jodoh tu.
Orang kata ajal maut, jodoh pertemuan semua di tangan Allah. Aku setuju. Pada aku jodoh setiap orang telah di tetapkan. Kita cuma perlu berdoa supaya jodoh kita itu adalah yang terbaik untuk kita dan berusaha untuk mencari di mana jodoh kita. Bila waktunya sampai, kahwin la kita.

Lepas aku berkahwin ni, aku lebih mengerti tentang jodoh. Aku semakin bersetuju dengan kata-kata “kalau ada jodoh, tak ke mana”. Betul!
Kalau dah memang jodoh kau dengan seseorang, walau datang cabaran banyak mana sekali pun, takkan dapat memisahkan kau dan dia. Kalau dah memang jodoh kau dengan dia, kau elak la macam mana pun, kau benci lah dia banyak mana pun, kau gaduh la dengan dia sampai bergegar bumi, kau takkan dapat lari dari ketentuan-Nya.
Begitu juga kalau kau tak ada jodoh dengan dia, kau janji sehidup semati pun tak ada guna. Kalau kau tak ada jodoh dengan dia, kau paksa macam mana sekali pun tak akan berjaya. Ambil contoh cerita Laila Majnun dan Romeo & Juliet. Tak ada jodoh antara mereka. Berusaha bagai nak rak, akhirnya sama-sama mati tanpa dapat hidup bersama.
Beberapa bulan lepas, ketika kisah pelakon Zizie Izette berkahwin dengan Datuk Bung Mokhtar Radin sedang panas, aku terbaca satu blogpost dengan tajuk “Best ke kahwin dengan orang tua”. Aku agak sakit hati membaca entry tersebut.  Jelas penulisnya masih belum matang untuk memahami maksud jodoh.
Nenek aku pernah pesan, kalau nak jodoh yang baik, setiap kali lepas solat, doa dan minta pada Allah supaya jodoh kita adalah yg terbaik dan dari kalangan yang baik-baik. Kalau jodoh kita bukan orang yang baik sebelum kita bersama dia, doa dan mohon pada Allah supaya dia akan berubah menjadi baik dan lebih baik bila bersama dengan kita.
Jodoh tak kenal beza umur. Jodoh tak kenal paras rupa. Jodoh itu ketentuan Allah. Jodoh itu kerja Allah. Jodoh itu anugerah dari Allah. Siapa kita untuk menghalang dan mengkritik kerja Allah, Yang Maha Berkuasa dan Maha menentukan atas sesuatu yang dikehendaki-Nya.

1 comment:

  1. memang bener kak jodeh tidak kemana temen saya namanya eko sudah membuktikan http://wanitamuslimah02.blogspot.com/2013/03/ciri-ciri-wanita-solehah-menurut-al.html?showComment=1434170293019#c5428809654288497103

    ReplyDelete